جایگاه تئاتر در شرایط کرونا از نگاه بهروز غریب پور
بهروز غریب پور معتقد است تئاتر به شرایطی نظیر کرونا که باعث استفاده از ظرفیتهای مدیوم دیگری برای گسترش مخاطبان خود شود، نیاز داشت.
به گزارش روابط عمومی روابط عمومی معاونت امور هنری، بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت تئاتر و برگزاری جشنوارهها و رویدادهای نمایشی در شرایط کرونا بیان کرد: من از همان ابتدای بحران کرونا معتقد بودم که کرونا فرصت برگزاری حضوری و به شیوه معمول را از ما دریغ خواهد کرد و اتفاقی ادامهدار است. بنابراین بهتر است که برای برگزاری آن در بستر آنلاین چاره اندیشی شود. زیرا دو راه کار بیشتر در پیش نبود. نخست این که از برگزاری جشنواره صرف نظر کنیم و دوم این که به یک راه حل میانی و جایگزین برای حفظ و برگزاری آن بیاندیشیم که قطعا دومی بهتر است.
وی افزود: در این شرایط هیچ جایگزین بهترین برای برگزاری جشنواره جز استفاده از فضای مجازی وجود ندارد. این راهکاری است که کشورهای اروپایی و امریکایی هم که ما از نظر تکنولوژی، اقتصاد تئاتر و… از آنها شرایط بهتری نداریم، به سراغش رفتهاند. اتفاقا جشنوارههای معتبر بینالمللی با این تجربه به نقاط درخشانی رسیدند. هیاهویی هم مبنی بر مخالفت با تئاتر آنلاین برپا نکردند و توانستند در این دوران مخاطبان قابل توجهی را هم جذب کنند اما متاسفانه باید از مخالفان داخلی با تئاتر در فضای آنلاین پرسید که چه راهکاری برای اجرایهای زنده پیشنهاد میکنند؟!
غریب پور با بیان این که تئاتر به رویدادی نظیر کرونا نیاز داشت، عنوان کرد: گویی در تئاتر به اتفاقی شبیه به کرونا نیاز داشتیم؛ قطعا نه از بعد آسیبهایش بلکه خروجی و نتایجی که کرونا بر قوت گرفتن ارتباطات در جهان مجازی و استفاده بهینه از آنها داشت و باعث شد به ارزشهای این فضا پی ببریم.
وی با اشاره به یک تجربه تاریخی در تئاتر و مقایسهاش با دوران کنونی گفت: در مقطعی تالار سنگلج تنها دو شب در هفته برنامه اجرای تئاتر داشت و به دنبال آن وقتی تشکیلات تئاتری تلویزیون به راه افتاد و بازیگران اداره تئاتر شناخته شدند، این برنامهها به تمام ایام هفته گسترش یافت و به قدری با استقبال رو به رو شد که بلیتهای نمایش به پایان میرسید. شرایط فعلی هم شبیه همان زمان است. تئاتر فضایی جزیرهای دارد و مخاطبانش محدود هستند اما شکل گیری تله تئاتر در غرب و ایران مخاطبان این هنر را به یکباره افزایش داد. در واقع یک مدیوم متفاوت انگیزه مردم را به تماشای آثار روی صحنه بیشتر کرد. بنابراین بعد از کرونا و تجربه نمایشهای آنلاین هم بر میزان مخاطبان سینما، موسیقی و تئاتر افزوده خواهد شد. به شرط آن که درست عمل کنیم، قطعا نتایج مثبتی را خواهیم داد.
غریب پور برگزاری جشنواره تئاتر فجر و سایر جشنوارههای تئاتر را در بستر آنلاین فرصتی برای کشف و شناسایی استعدادهای جوان و خلاق در این هنر دانست و توضیح داد: اخیرا ویدئویی از یک نمایش آنلاین توسط یک گروه تئاتری در گناوه دیدم که بی نظیر بود و به نظرم معرفی چنین استعدادهایی از سایر استانها تهران را از مرکزیت نمایش خارج خواهد کرد و کرونا فرصت دیده شدن این استعدادها را در فضای آنلاین برای اهالی تئاتر و مردم فراهم کرده است. به هر حال هنر زنده است، مخاطب زنده است و ما در این میان نه تنها نباید ارتباطات خود را با جهان از دست دهیم، بلکه باید به تعریف جایگاه ویژه ای برای تئاتر در شرایط کنونی بیاندیشیم.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن ۹۹ برگزار میشود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.